Artūras Sujeta: Patarimai, kaip pirkti maistą protingai

GOODLIFE Akademija
Maisto pirkimas – atsakinga kasdienė rutina. Būtent nuo jos priklauso, ką valgysime šiandien ir rytoj, ar nepristigsime būtiniausių produktų ir ar kruopščiai planuojamo sveiko meniu neišbalansuos spontaniškai krepšelin įkritę beverčiai užkandžiai.

 

Kaip iš spontaniško pirkėjo tapti disciplinuotu ir koks tas sveiko maisto krepšelio idealas, teiraujamės „Sporto birža”  mitybos specialisto Artūro Sujetos.

Pirmoji dilema atėjus į parduotuvę – pirkti maistą savaitei, ar tik šiai dienai?

Viskas priklauso nuo produktų pobūdžio. Mėsą galite drąsiai pirkti savaitei ir tinkamomis sąlygomis laikyti šaldiklyje. Lygiai taip pat ilgesniam laikui galite apsirūpinti ir šaldytomis daržovėmis. Jas nusipirkus namų šaldiklyje galėsite laikyti net kelis mėnesius.

Žinoma, sezono metu vartokite kuo daugiau šviežių daržovių ir jų pirkite tik 2-3 dienoms. Duoną taip pat galite pirkti savaitei ir laikyti šaldytuve – taip ji nesudžius ir nesužiedės. Na, o įvairiomis grūdinėmis kultūromis, grikiais, ryžiais ar kitomis kruopomis drąsiai galite apsirūpinti net mėnesiui ar keliems į priekį.

Ką patartum – eiti į parduotuvę su konkrečiu sąrašu ir meniu galvoje, ar maisto produktus rinktis spontaniškai?

Be abejo su produktų sąrašu, net ir kelių dienų meniu ir būtinai pavalgius. Idealu, jai jau žinotumėte, ką valgysite šiandien, ryt ir poryt. Tai padės išvengti spontaniškų pirkinių. Jei į parduotuvę ateisite be pirkinių plano ir dar alkani, tikėtina kad prisipirksite to, ko nereikia ir didesnį kiekį. Toks pirkimas skatina didesnį maisto suvartojimą, didina užkandžiavimą ir nesveiko perdirbto maisto vartojimą. Taip pat tokie alkani ir neapsisprendę pirkėjai labai lengvai užkimba ant įvairių rinkodarinių jaukų. Tikrai ne paslaptis, kad maisto pramonė yra išradinga viliotoja ir stengiasi jums įbrukti tai, ko jums visai nereikia.
Ką būtina visada turėti šaldytuve bei virtuvės spintelėse?
Labai grubiai visus valgytojus, o tai yra, visus žmones galima suskirstyti į „mėsėdžius” ir „žolėdžius”. Pirmųjų šaldytuvuose visada turėtų būti liesos mėsos bei pieno produktų (žinoma, jei organizmas juos toleruoja). Linkusių rinktis labiau vegetarinę mitybą tiek šaldytuve, tiek spintelėse turėtų netrūkti pačių įvairiausių daržovių.

Abiejų tipų valgytojams dar rekomenduoju visada po ranka turėti šalto spaudimo aliejų, pavyzdžiui, linų sėmenų, kuriuose gausu Omega-3 riebiųjų rūgščių. Šiuos šaltojo spaudimo aliejus reikėtų vartoti tik maisto pagardinimui, bet ne kepimui.

Taip pat tegul jūsų spintelėse netrūksta prieskonių įvairovės – rinkitės tik natūralius, be priedų, be druskos. Jie padės išvengti monotonijos maiste. Jei jūs kasdien valgote varškę ar vištienos krūtinėlę, būtent prieskoniai gali padėti šiems produktas suteikti vis kitą skonį.

Lengvi užkandžiai, tokie, kaip įvairūs riešutai, taip pat galėtų nuolat būti po ranka. Na, o nuo antros rudens pusės vertėtų į pirkinių sąrašus įtraukti ir maistinių skaidulų. Vasarą bei pirmoje rudens pusėje mes jų pakankamai gauname iš šviežių sezoninių vaisių bei daržovių, o rudeniui persiritus į antrąją pusę jau vertėtų jų vartoti papildomai.

Koks tas idealus sveikai besimaitinančiojo pirkinių krepšelis?

Jei jūs norite auginti raumeninę masę – jūsų krepšelyje turi būti ir liesos mėsos, ir pieno produktų, šiek tiek vaisių, o didžiąją dalį užimti šviežios daržovės.

Jei jūsų savaitės valgiaraštis labiau vegetariškas – pirkdami maistą turėtumėte vadovautis sveikos mitybos piramide.

Ne paslaptis, kad į pirkinių krepšelius be bazinių produktų dažnai įkrenta ir pačių įvairiausių užkandžių. Kokius rinktis nenusižengiant sveikos mitybos dėsniams?

Svarbiausia taisyklė – nepirkti jau paruoštų, perdirbtų produktų, kuriuose bus daug įvairių maisto priedų bei skonio stipriklių. Geriau rinkitės paprastus natūralius produktus ir iš 2-3 ingredientų užkandžius gaminkitės patys. Pavyzdžiui, įsigykite ryžių ar kitų grūdų trapučių, užtepkite ant jų varškės, uždėkite avokado skiltelių, pagardinkite pipirais ir druska. Štai tikrai skanus ir visavertis užkandis. Na, o jei norisi saldesnės versijos – ant trapučio tepkite riešutų sviesto (rinkitės su kuo mažiau priedų bei be pridėtinio cukraus) ir pagardinkite banano griežinėliais. Toks užkandis puikiai tiks pirmoje dienos pusėje.